Queenstown, letterlijk hoogtepunt deel twee - Reisverslag uit Queenstown, Zuid-Afrika van Wendydeliefde - WaarBenJij.nu Queenstown, letterlijk hoogtepunt deel twee - Reisverslag uit Queenstown, Zuid-Afrika van Wendydeliefde - WaarBenJij.nu

Queenstown, letterlijk hoogtepunt deel twee

24 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Queenstown

Ook in Christchurch werd het ons weer even heet onder de voeten toen we bij de douane met backpack en al naar achteren werden geroepen. Tijdens een Border Security-achtig tafereel werden onze in Alice Springs bemodderde gympen stevig onder de loep genomen. Het land kent bijzonder strenge invoerregels en ik wilde dan ook mijn portemonnee al trekken toen we gelukkig weer verder mochten. Niks aan het handje, voorjekijkendoorlopen.

Eenmaal buiten werden we meer dan hartelijk ontvangen door Tony, a.k.a. Ton, een oude schoolvriend van pa. Samen met zijn vrouw spendeerde Ton in 2010 spontaan een ruime week in Amsterdam toen de vlucht terug naar Down Under werd gecanceld wegens een vulkaanuitbarsting in IJsland.

Na een royale nacht bij het gastgezin namen we donderdag plaats in onze op z'n zachtst gezegd iets minder royale crib voor de komende tweeënhalve week: Spaceman the Van. Een all-included campervan. Of althans, zo werd-ie aangeprijsd door Wicked Campers. In het eggie leidt de radio een eigen leven, gaat het raam niet meer omhoog óf -laag en liet het voetrustplateau (of was dat de koppeling?) na drie uur al los. You can't have it all, zullen we maar zeggen.

Al gauw was de rolverdeling bepaald: captain Jabobs aan het roer, de Liefde als prima functionerend GPS-systeem. Het moet gezegd: Nicole wist het links rijden met automaat in een twee keer zo grote wagen als haar eigen in retesnel tempo te tackelen. Chapeau!

Die avond parkeerden we de bus moe maar voldaan op een door Ton getipte camping in Timaru, de eerste bestemming van onze roadtrip over het zuidereiland. Dag twee belandden we geheel volgens planning in Oamaru en Dunedin. We regelden in de laatste plaats een extra dozijn dikke truien - van 35 naar 12 graden is serious shit - en scoorden onze eerste boete voor fout parkeren: 65 dollar down tha drain.

In de tuinen van Larnach Castle in Otago, bovenop één van de vele bergen in het gebied, waren zaterdag de eerste Nieuw-Zeeuwse oeh's en a's een feit. Een groot deel van de middag brachten we daarna in de Wicked-bolide door, die ons uiteindelijk in Te Anau afzette aan het op één na grootste meer van het land: Lake Te Anau. Vanuit die basis reden we zondagochtend in alle vroegte door naar must-see Milford Sound, waar we bij een willekeurig uitkijkpunt bijna op het lunchmenu van een vijftal agressieve roofvogels terechtkwamen.

De 99 dollar p.p. die we voor de cruise in Milford neertelden bleken het waard. Meer dan. We spotten onwaarschijnlijk mooie watervallen, zeehonden in ultieme chillmodus én een complete kudde dolfijnen. Living the dream, baby!

Speaking of: maandag was D-Day deel twee. Ondanks verwoede pogingen van beide moeders de afspraak te cancelen was het rond 17 uur 's middags eindelijk zover en sprongen we na een korte introductie op 12.000 voet uit een vliegtuig. Het uitzicht was verbluffend. Mocht je zelf ooit een skydive overwegen: Queenstown is the place to be. De combinatie van stad + puur landschap is onbeschrijflijk uniek.

Ook vandaag, dinsdag 24 maart zijn we nog in Queenstown voor een dagje sightseeing. Morgen reizen we in alle vroegte af naar Wanaka, om vervolgens via Lake Matheson (ook wel Mirrorlake, zie Google) vrijdag bij de Franz Josef Glacier uit te komen voor een frisse hikingtocht. Zin an!